Molenaars en/of vrijwilligers gezocht!

Onze molens willen we graag in goede conditie houden. Hiervoor is de inzet van vrijwilligers en vrijwillige molenaars nodig.

graan omslag molenstichting

"Molenaar zijn, een uitdaging, een boeiend vak en een interessante hobby!"

Onze vrijwillige molenaars en molenaars in opleiding zorgen er gezamenlijk voor dat elke zaterdagochtend de vier molens draaien. Daarnaast zorgen zij onder andere voor het malen van het graan voor de diverse meelsoorten en het verkoop gereed maken van de aanvragen. Ook voeren zij zelf het klein tot middel groot onderhoud in de molens uit. Onze moleninstructeur heeft naast zijn molenaarswerk de taak vrijwilligers op te leiden en begeleiden voor het behalen van het officiƫle molenaarsdiploma op de korenmolens van de stichting.

Iedereen vanaf 14 jaar kan aan deze opleiding deelnemen. Aan de vooropleiding worden geen eisen gesteld. Enthousiasme en de bereidheid gemiddeld een tot twee dagdelen per week te besteden aan de praktische en theoretische opleiding is het belangrijkst. Tijdens de opleiding komen naast het bedienen van de molen aspecten aan de orde als: algemene molenkennis van alle Nederlandse molens, veiligheid, werktuigkunde en materialen, onderhoud en weerkunde. Ook worden excursies naar andere molens georganiseerd.

Molenstichting Lattrop-Tilligte
7590 AA Denekamp.